dijous, 9 d’abril del 2020

Vacances de Pasqua


Vet aquí un bon grapat de bones idees que podeu fer durant les vacances de Pasqua:

-          Diari
-          Calendari
-          Feim crespells
-          Ous de Pasqua
-          Projecte
-          L’oca de les pràxies
-          Jocs de relaxació
-          Anem a fer carusses
-          Parxís
-          (Pels que ja llegeixen una mica) Mocador escrit
-          (Pels que ja llegeixen una mica) El tresor escrit
-          (Pels que ja llegeixen una mica) Passeig de paraula
-          Carrera d’obstacles
-          Passes de cranc
-          Exercicis per a l’ansietat

Bones vacances de Pasqua! Ànims que tot anirà bé!

Diari de Pasqua


Durant les vacances de Pasqua, algun dia, podeu continuar amb el diari que heu anat fent fins ara. El dia que faceu activitats que vos agradin molt, podeu -escriure el diari sobre les activitats que heu fet durant el dia. El dia que mengeu algun plat especial, podríeu escriure tot el que heu menjat aquell dia. Algun dia podeu ajudar a fer el llistat de la compra als vostres pares... I darrere el diari posau el vostre nom i la data, per continuar practicant.

Calendari


Continuau mirant quin dia és: mirau el dia de la setmana, encerclau-lo al calendari, mirau el mes i l'any. I quan faceu qualque dibuix o feineta podeu escriure la data darrere, igual que també el nom o nom i llinatges, segons el nivell maduratiu de cadascú. Així no se us oblidarà escriure el nom i la data.

Feim crespells


Aquestes vacances de Pasqüa podeu fer crespells amb els vostres pares. Aquí teniu una recepta...



Ous de Pasqua


Si vos pensau que enguany no anireu a cercar ous de Pasqua... vos equivocau!!! Perquè també anireu a cercar-ne, encara que aquest any serà diferent dels altres perquè les haureu de cercar a ca vostra.

El primer que haureu de fer serà bullir els ous amb els vostres fills. Una vegada els ous han refredat, els podeu decorar amb retoladors, tempera, purpurina... com volgueu! I, una vegada s'hagin eixugat, ja estan preparats per a amagar! A l'hora d'amagar-los els infants han de tenir els ulls tapats i, una vegada amagats tots els ous, podeu donar el "sus" perquè vagin a cercar-los. Prèviament, els podeu comptar, així podran saber si els han trobat tots.

Una vegada hagin trobat tots els ous, els més grandets, poden fer una carrera amb els pares i germans grans, amb els ous i una cullera sopera.

Podeu aprofitar la closca dels ous per picar-les o espenyar-les amb les mans i fer bocins petits i crear un collage amb la closca.

Projecte


Durant aquests dies de vacances podeu continuar amb el projecte iniciat. Seguiu amb preguntes com:

-          A quin poble vius?
-          Quants pobles coneixes?
-          Com es diu la nostra illa?
-          A on has anat de viatge? I a on et faria ganes anar?
-          Saps de quin país són els teus amics?

Animau-vos a consultar a un mapa, localitzau i escriviu llistes de pobles, països... I amb els més petits, recordau algun viatge que heu fet o algun poble de Mallorca que heu visitat. Podeu mirar les fotos que tengueu i recordau bons moments!

L’oca de les pràxies


Es juga com el joc de l'oca normal, amb la diferència que en caure a una casella has de fer la pràxia que s'indica.


Jocs de relaxació


LES ESTÀTUES

Aquesta relaxació intenta associar materials durs amb tensió corporal i materials blans amb distensió muscular. Han d'anar representant parelles d’estàtues com:

- Ferro i goma.
- Pedra i paper.
- Roca i plastilina.
- Gel i cotó.
- Fusta i fang.
 

JOC DEL GLOBUS

Els infants s'imaginen que són globus plens d'aire. Tenen els pulmons plens i s'estiren per ample el màxim possible. De sobte, al globus se li amolla el fil (quan l'adult ho diu) i va perdent aire a poc a poc fins que queda arrugat a terra.
 

RIALLES I ENFADAMENTS

L'adult demana a l'infant que rigui molt, no només amb la cara sinó amb tot el seu cos, que ha d'estar molt relaxat. Després, li proposa que faci com si estar enfadat, també amb tot el cos, aquesta vegada haurà d'estar tens.   

LA GOMA ELÀSTICA

L'infant està tombat a terra i ha de fer com si fos una goma elàstica molt estirada. Quan l'adult faci un senyal, significarà que la goma s'ha romput i l'infant es quedarà relaxat.
 

FA ONES

Una activitat per fer en família. En cercle, drets, agafats de les mans, ens movem fent gran i petit el cercle. Quan anam cap al centre, deim "psssss" i quan ens allunyam d'ell deim "aaahhh", amb suavitat. Després, la mar es calma, i tots quedam quiets i tranquils al nostre lloc.

Anem a fer carusses


Una activitat divertida que la podeu fer tota la família. No val riure de les carusses dels altres!




Parxís


Es tracta d’un joc un ‘poc’ diferent. Vos atreviu a jugar? La diversió està assegurada.



Mocador escrit


a) El pare o mare retalla un tros de paper i hi escriu una paraula simple amb lletres de pal (“CASA”, “MOTO”, “NINA”...); si el nin/a ja coneix un poc les lletres, podem escriure la paraula amb lletres d'impremta (“casa”, “moto”, “nin”...).

b) El pare o mare es troba devora el nin/a. El pare o mare col·loca el dit sota la paraula i a mesura que el mou llegeix la paraula.

c) El nin col·loca el dit i també llegeix la paraula (l'ha de llegir dues o tres vegades). Alguns nins la llegiran lentament i altres de cop. Cada nin l'ha de llegir a la seva manera (cada infant utilitzarà una ruta de lectura en funció de la seva maduresa lectora).

d) El pare subjecta el tros de paper enlaire. El nin està en un extrem del menjador; la mare en un altre. Nota: si tenen opció, millor al jardí de la casa, o en una terrassa un poc gran.

e) El pare anomena paraules en veu alta. Quan diu la paraula escrita, els participants han de córrer i agafar-la. Nota: tenir cura amb els caires de les taules i altres coses que puguin fer mal al nin.

f) Quan una de les parts agafa el paper, només tendrà el punt si llegeix la paraula (a vegades, s'ha d'ajudar una mica al nin a llegir-la; però si ho pot fer sol, molt millor).

El tresor escrit


a) El pare o mare retalla un tros de paper i hi escriu una paraula simple amb lletres de pal (“CASA”, “MOTO”, “NINA”...); si el nin/a ja coneix un poc les lletres, podem     escriure la paraula amb lletres d'impremta (“casa”, “moto”, “nin”...).

b) El pare o mare es troba vora el nin/a. El pare o mare col·loca el dit sota la paraula i a mesura que el mou llegeix la paraula.

c) El nin col·loca el dit i també llegeix la paraula (l'ha de llegir dues o tres vegades).     Alguns nins la llegiran lentament i altres de cop. Cada nin l'ha de llegir a la seva manera (cada infant utilitzarà una ruta de lectura en funció de la seva maduresa lectora).

d) El pare o mare amaga el paper per la casa, mentre el nin té els ulls tancats.

e) El nin cerca el tresor per la casa. Quan s'acosti al paper, el pare dirà “calent”, quan no s'hi acosti, dirà “fred”.   

f) Quan el nin trobi el tresor, llegirà la paraula (si li costa, li ajudam un poc; però millor si ho fa sol). Quan hagi acabat el joc, el pare el reforçarà amb paraules tipus “eh, l'has trobat i has llegit la paraula. Que bé!”.

Passeig de paraula


a) El pare o mare retalla un tros de paper i hi escriu una paraula simple amb lletres de pal (“CASA”, “MOTO”, “NINA”...); si el nin/a ja coneix un poc les lletres, podem escriure la paraula amb lletres d'impremta (“casa”, “moto”, “nin”...).

b) El pare o mare es troba vora el nin/a. El pare o mare col·loca el dit sota la paraula i a mesura que el mou llegeix la paraula.

c) El nin col·loca el dit i també llegeix la paraula (l'ha de llegir dues o tres vegades).     Alguns nins la llegiran lentament i altres de cop. Cada nin l'ha de llegir a la seva manera (cada infant utilitzarà una ruta de lectura en funció de la seva maduresa lectora).

d) El pare o mare i fill/a han d'anar a tres llocs de la casa (al bany, davall una taula...) i a cada lloc el nin ha de llegir la paraula amb una veu diferent (el pare li diu; “com la llegiria un monstre”, “com la llegiria un nin que té molt, molt de fred”, “com la llegiria un nin molt, molt petit”...). Quan el nin la llegeix el pare sempre l'ha de reforçar amb bones paraules.

Carrera d’obstacles: concentració i atenció


(És preferible realitzar aquest joc abans que l’infant realitzi una activitat que requereixi concentració. En aquest joc l’infant s’ha de concentrar per recordar les instruccions d’una carrera d’obstacles).

Preparau un circuit amb obstacles, podeu utilitzar diferents objectes que teniu per casa com catires, olles, coixins… Per exemple, podeu organitzar una taula, dues cadires, un parell d’olles i coixins. Deixau que l’infant ajudi en la preparació dels obstacles.

Ara donau-li instruccions precises de com ha de fer el circuit.

Una mostra de com podria ser el circuit:
·          Dóna dues voltes a la primera cadira.
·          Passa per davall la taula.
·          Asseu-te a la segona cadira i compta fins a 5.
·          Balla a devora les olles.
·          Bota per damunt de 3 coixins.

Retirau tots aquells mobles o objectes amb els que es puguin fer mal!
Esperam que vos ho passeu molt bé!

Passes de cranc (exercicis d’estómac)


Aquesta activitat treballa amb els principals músculs de la panxa i de l’esquena, que són necessaris per estar assegut durant una estona, tant a casa com a l’escola. Sense un bon desenvolupament d’aquests músculs, l’infant tendrà dificultats per estar assegut durant les tasques que requereixin major concentració. Si treballa aquests grups de músculs també millorarà en les activitats de moviment i de coordinació.
Materials:
·         Espai a terra o damunt gespa.
·         Pilota fluixa o objecte suau.
Passes:
1.      Feu que l’infant es posi en posició de cranc (amb les mans i els peus a terra i la panxa mirant cap amunt).
2.      En primer lloc, feu que l’infant camini cap enrere. I, després, feu que camini cap envant. La distància ha de ser curta, ja que caminar així pot ser difícil per als més petits. A mesura que l’infant vagi practicant, augmentau la distància.
3.      Col·locau una pilota fluixa o un objecte suau damunt la panxa de l’infant i dieu-li que camini com un cranc sense que la pilota o l’objecte suau li caigui. És important que els moviments siguin lents i controlats, i no ràpids.
Alternatives:
Podeu fer aquesta activitat a l’aire lliure i fer una carrera d’obstacles per a que sigui més difícil. Involucrau-vos i jugau amb l’infant! Aquesta també podria ser una activitat a l’aire lliure per fer amb els amics.

Exercicis per a l’ansietat (regular els sentiments d’ansietat)


Per als infants amb ansietat social, els grups grans poden ser un desencadenant d’aquesta. Exercitar diferents grups musculars redueix l’ansietat. Quan el vostre fill es posi ansiós davant un grup gran de persones, reservau un temps per als següents exercicis.

Materials:
·         Paret.
·         Objecte pesat.
Passes:
Ensenyau-li a l’infant a realitzar un o alguns dels següents exercicis durant uns minuts abans d’entrar en una situació que desencadeni la seva ansietat social.
1.      Botar.
2.      Realitzar flexions de pit contra la paret.
3.      Carregar un objecte pesat o una pilota pesada envoltant l’habitació.